Onderhoudsarm

De Rohloff-naaf en Pinion aandrijving is de laatste jaren steeds meer in trek bij zowel vakantiefietsers en mountainbikers als ook woon/werk- en weekend-fietsers. De traditionele aandrijflijn bestaat al sinds fietsen uitgerust zijn met een kettingaandrijving. In eerste instantie waren dit vaste aandrijflijnen, met slechts één tandwiel voor en één tandwiel achter. Dit is weliswaar geëvolueerd tot het systeem dat we vandaag de dag kennen, namelijk met een derailleur en een cassette met tien of elf tandwielen achter. Aan de voorkant is met behulp van een derailleur ook één, twee of drie tandwielen mogelijk, maar in principe is dit allemaal een doorontwikkeling van de eerste fiets met kettingaandrijving. Goed bekeken is dat helemaal geen fijn systeem, want het is een open aandrijving. Dit betekend dat de aandrijflijn erg storingsgevoelig is, want de volledige lijn staat bloot aan weersomstandigheden en de wegomstandigheden. Wat Rohloff en ook Pinion gedaan hebben is dit concept losgelaten en een gesloten aandrijflijn geconstrueerd. Deze bestaan natuurlijk al langer, zeker op 'gewone' stadsfietsen. Daar begon onder andere Sturmey Archer met een 3-versnellingsfiets in een gesloten naaf. Naderhand is dit door Shimano verder ontwikkeld tot de Nexus naaf die al veer meer versnellingen in een gesloten naaf plaatst. Rohloff borduurt verder op dit principe. Pinion gooit het over een andere boeg en plaatst de 'versnellingsbak' in de crank.