Pinion

Pinion is in Duitsland ontwikkeld door twee techneuten die zichzelf als doel gesteld hebben een duurzaam en onderhoudsvriendelijk versnellingssysteem te maken. Een groot versnellingsbereik en een goede gewichtsverdeling waren hierbij een uitgangspunt. Aantal versnellingen vs. versnellingsbereik Pinion is een gesloten versnellingsbak met 18 versnellingen, waar Rohloff er 14 heeft. Traditionele systemen (triple crank voor en tien-speed achter) hebben weliswaar dertig versnellingen, maar hier zit een flink stuk overlap in, waardoor er effectief geen dertig versnellingen overblijven. Als goed gekeken wordt naar het aantal unieke versnellingen, dan kan gezegd worden dat een Rohloff systeem een iets minder groot bereik heeft dan een traditionele derailleurversnelling en dat een Pinion systeem een iets groter bereik heeft dan een traditionele derailleurversnelling. Hoe werkt het? De Pinion versnellingsbak is geplaatst op de plaats van het bracket. Het is niet mogelijk om een standaard frame uit te rusten met Pinion, aangezien dit echt in het frame geplaatst is. Verder is de fiets voorzien van een voortandwiel en een achter tandwiel. Het Pinion systeem worden voorzien van zowel een ketting- als een riemaandrijving. Het voordeel van een riemaandrijving kan zijn dat dit onderhoudsvriendelijker is. Veel mensen vinden een riemaandrijving minder sterk aanvoelen, maar dit is een vooroordeel. Er zijn genoeg motoren op de markt met een riemaandrijving, dus mag je er vanuit gaan dat een riemaandrijving sterk genoeg is. Bediening Voor een Pinion systeem heb je slechts één schakelaar op het stuur zitten in de vorm van een draaihandvat. Dit draaihandvat bedient met behulp van twee trekkabels de versnellingsbak. De 'klik' zit hierbij in de versnellingsbak, waardoor afstellen niet nodig is. Het is hierbij mogelijk om in één beweging meerdere versnellingen op en af te schakelen. Het is hierbij niet nodig om te trappen als je schakelt. Je kunt ook schakelen in stilstand. Onderhoud Is je Pinion fiets voorzien van een ketting, dan moet je nog steeds het traditionele onderhoud aan de ketting plegen. Heb je echter een Pinion fiets, uitgerust met een riemaandrijving dan is het onderhoud echt minimaal. Natuurlijk moet je na een flinke tocht ervoor zorgen dat het materiaal allemaal schoon is, maar verder heb je er ook weinig werk aan. (behalve overige onderdelen van de fiets, zoals bijvoorbeeld het remsysteem). De Pinion versnellingsbak zelf is voorzien van olie, maar aangezien deze in een afgesloten systeem zit hoeft deze slechts om de 10.000 km vervangen te worden. Nadelen

  • Specifiek frame nodig: je kunt het Pinion systeem niet in een bestaand frame monteren.
  • Vrij zwaar: Het gehele Pinion systeem weegt (inclusief kabels en schakelaar) 2796 gram. Dit is bijna een kilo meer dan een Rohloff systeem. In tegenstelling tot Rohloff is dit gewicht wel op een ideale plek gemonteerd, namelijk in het midden van de fiets, wat een goede gewichtsverdeling oplevert. Bij Rohloff is het volledige gewicht van de versnellingsbak in de naaf van het achterwiel gemonteerd, wat de gewichtsverdeling minder ten goede komt.
Voordelen
  • Groot versnellingsbereik: het versnellingsbereik van een Pinion systeem is groter dan het bereik van een Rohloff systeem en zelfs groter dan dat van een traditioneel derailleursysteem.
  • Onderhoudsvriendelijk: slechts om de 10.000 km dient de olie van het systeem vervangen te worden. Verder is er weinig onderhoud nodig.
  • Duurzaam: een traditionele derailleurversnelling is erg aan slijtage onderhevig. Zeker bij MTB, waar slijtage als gevolg van vuil erg groot is. Net als bij een Rohloff systeem heeft het gesloten Pinion het voordeel dat vuil en water hier geen invloed op heeft.
  • Rendement: het Pinion systeem een hoog rendement, wat in de praktijk betekent dat het vrij licht schakelt en trapt.
  • Symmetrisch achterwiel: doordat er op het achterwiel slechts één tandwiel geplaatst hoeft te worden is het mogelijk een symmetrisch achterwiel te construeren. Dit komt de stabiliteit en betrouwbaarheid van het wiel enorm ten goede.
bron: fietspraat.nl